Rottumeroog

Anderhalve week geleden hebben we een dagexcursie gemaakt naar één van Nederland’s onbewoonde eilanden, Rottumeroog. Dit eiland ligt ongeveer een kilometer of tien voor de groningse waddenkust maar omdat je de waddenzee moet oversteken kan dit niet rechtstreeks maar kost het drie uur varen! De boot bevatte uiteindelijk een dertigtal mensen, waaronder ook een (vrijwilligers)gids van Staatsbosbeheer. De reis naar het eiland gaf enigszins aan hoe het die dag zou worden, regelmatig harde wind, dan weer wat zon, spektakulaire wolken en af en een enorme hoosbui. En warm was het ook niet echt….

Ik had besloten die dag alleen mijn Nikon D300s met Sigma 50-500 OS mee te nemen, zodat ik redelijk wat mogelijkheden had voor zowel vogels als landschap. Onderweg was er eigenlijk niet echt veel te zien, behalve wat zeehonden.

zeehonden 500mm, 1/1000 bij f/7.1 en iso 400

Na drie uur varen kwamen op een punt waar we geacht werden uit te stappen, echter dit was niet aan een haven of zo, maar aan de rand van de vaargeul, kortom, we stapten uit in het water en moesten toen nog een half uur lopen naar het eiland.

uitstappen! 50mm, 1/640s bij f/7.1 en iso 400

Tijdens de wandeling, gedeeltelijk door het water en gedeeltelijk over zandbanken was er weer genoeg te zien aan vogels, onder andere een drieteenstrandloper, een stern op visjacht en een enorme groep kanoeten.

drieteenstrandloper 500mm, 1/1000s bij f/7.1 en iso 400

stern in duikvlucht 500mm, 1/1000s bij f/9 en iso 400

stern grijpt prooi 500mm, 1/1000s bij f/9 en iso 400

kanoeten 500mm, 1/1000s bij f/7.1 en iso 400

Bij de foto van de kanoeten heb ik ook mijn hoekzoeker gebruikt, hierdoor kon ik lekker laag bij de grond komen om de foto te maken. Eenmaal op het eiland aangekomen konden de natte gympen uit en de droge bergschoenen weer aan, de zon ging schijnen, kortom: het zag er goed uit. We kregen de vogelobservatiepost te zien, alwaar gemiddeld vier maanden per jaar twee mensen verblijven voor de vogeltelling, dus helemaal onbewoond is het eiland niet. Vandaar uit zijn we rond het eiland gaan lopen en onderweg kwam ik weer een drieteenstrandloper tegen, ditmaal kon ik hem nog dichter benaderen en met de hoekzoeker een mooie laagstandpunt foto maken.

drieteenstrandloper 500mm, 1/800s bij f/7.1 en iso 400

De boswachter was duidelijk ook een vogelaar want plotseling wees hij op een stipje op het strand en vertelde ons dat dit een jonge Slechtvalk was. Zelfs met de verrekijker had ik moeite om dit te zien, maar al snel vloog de vogel op en kwam zowaar een beetje onze kant op zodat ik nog wat foto’s kon maken. Erg ver weg, maar je krijgt toch een idee hoe de vogel er uit ziet.

jonge slechtvalk 500mm, 1/2000 bij f/6.3 en iso 400

Uiteindelijk heb ik ook nog een vliegbeeld kunnen maken van de drieteenstrandloper, de kleuren in deze foto terwijl de vogel laag over het water vliegt geven erg goed het weerbeeld van die dag weer….

drieteenstrandloper in vlucht 500mm, 1/1000s bij f/6.3 en iso 400

Na het passeren van de meest oostelijke kant van het eiland liepen we weer terug richting de aankomst plek, echter nu liepen we langs de waddenzee kant met prachtige kwelders. Hier heb ik dan ook nog wat landschapsfoto’s gemaakt, ditmaal met mijn iPhone 4.

Prachtige beelden met dreigende luchten en die dreiging werd helaas snel de waarheid…. tijdens het laatste stuk over het eiland zijn we nog volledig doorweekt geregend (daar waar geen regenkleding zat). Mijn broek, onderbroek en schoenen waren honderd procent nat! Ik heb dan ook niet meer de moeite genomen om voor het laatste stuk naar de boot mijn gymschoenen weer aan te doen, alles was toch al nat. Bij de boot aangekomen bleek deze geheel droog gevallen te zijn en moesten we wachten tot het vloed genoeg was om de laatste drie uur varen (in het donker!) te overbruggen. Gelukkig werden we voorzien van soep, broodjes, koffie en thee, maar echt warm hadden we het geen van allen. Uiteindelijk (door de ervaren schipper(s)) kwamen we rond middernacht weer aan in Noordpolderzijl en konden de warme auto in om uiteindelijk twee en een half uur later thuis te komen. Het was een enerverende dag…..